بررسی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک

بررسی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک

در این محتوا قصد داریم تا درباره ی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید:

مقدمه


تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک، موضوع مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت. این موضوع به خصوص برای کسانی که در زمینه ی تولید محتوا فعالیت می کنند، حائز اهمیت است. بهتر است در طراحی موشن گرافیک، این گونه تفاوت ها را همواره مد نظر داشته باشید. ما در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک پرداخته و موارد زیر را نیز، مورد بررسی قرار می دهیم:


1-    موشن گرافیک چیست؟
2-    اینفوگرافی چیست؟
3-    تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟
4-    تعریف موشن اینفوگرافیک
5-    کاربردهای اینفوگرافی
6-    کاربرد موشن گرافی
7-    کاربرد موشن اینفوگرافی
8-    ابزارهای طراحی اینفوگرافیک
9-    ابزارهای مناسب برای طراحی موشن گرافیک
10-    برای تهیه ی محتوای تبلیغاتی اینفوگرافی بهتر است یا موشن گرافیک؟
11-    خلاصه ی مطالب 

موشن گرافیک چیست؟


اگر بخواهیم تعریف ساده ای از موشن گرافیک ارائه دهیم، باید بگوییم که موشن گرافیک به معنای به حرکت درآوردن نقاشی ها یا به طور کلی، طراحی های گرافیکی می باشد. موشن گرافیک در گذشته، بیشتر در فیلم ها مورد استفاده واقع می شود؛ ولی امروزه از آن در حوزه هایی همچون تبلیغات، بازاریابی، رسانه و... استفاده می کنند. موشن گرافیک ها در عصر امروزی که استفاده کردن از اینترنت گسترش یافته است، بازدهی بالایی دارند. تولید و طراحی یک محتوا به روش موشن گرافیک، جذابیت آن محتوا را دو چندان می کند. 
همچنین موشن گرافیک به عنوان یک حرفه ی مناسب برای کسب درآمد نیز به شمار می رود. شما می توانید دوره های آنلاین و یا آفلاین مربوط به یادگیری این رشته را خریداری نموده و کار کردن در این حوزه را به راحتی بیاموزید و از آن کسب درآمد داشته باشید. معمولاً طراحان و گرافیست های حرفه ای در پروسه ی ایده پردازی و یادگیری رشته ی موشن گرافیک، بهترین موشن گرافیک های دنیا را مورد بررسی قرار می دهند تا بتوانند هر چه بیشتر، قوه ی خلاقیتشان را رشد داده و موشن گرافیک های بی نظیری را تولید نمایند. 

موشن گرافیک

اینفوگرافی چیست؟


اینفوگرافی به طور کلی به محتوای تصویری ای گفته می شود که اطلاعات خاصی را در خود جای داده و به نمایش می گذارد. لازم به ذکر است که اینفوگرافی نیز مانند موشن گرافیک، یکی از روش هایی است که امروزه در سطوح بسیار زیادی کاربردی می باشد. برای مثال، یکی از کاربردهای اینفوگرافیک در حوزه ی تبلیغات و بازاریابی قابل مشاهده است. اینفوگرافی به انتقال دادن پیامی خاص از طریق محتوایی تصویری می پردازد. این محتوا می تواند یک تصویر، نمودار یا دیاگرام باشد. بهتر است بدانید که اینفوگرافیک و موشن گرافیک، دو روش یکسان نیستند و تفاوت هایی نیز دارند. ما در ادامه به بررسی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک می پردازیم.

تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟


همان طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، اینفوگرافیک نیز روشی است که مانند موشن گرافیک در حوزه ی تبلیغات و بازاریابی و بسیاری از حیطه های دیگر تولید محتوا، کاربرد دارد. همچنین گفتیم که این دو روش یکسان نبوده و تفاوت هایی نیز دارند. ما در این بخش قصد داریم تا به بررسی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک بپردازیم:
1- اینفوگرافیک به برقراری ارتباط از طریق محتواهایی مانند تصاویر، نمودارها و... می پردازد. این در حالی است که موشن گرافیک، رسانه ای تصویری بوده که استفاده کردن از انیمیشن را در اصول خود قرار داده است. 
2- اینفوگرافیک، فرمی ارتباطی بوده در حالی که موشن گرافیک، نوعی رسانه می باشد.
3- اطلاعاتی که در اینفوگرافیک ارائه می شوند بر خلاف موشن گرافیک، فقط به محتوای ارائه شده ی خاصی محدود هستند. 
4- نسخه ی چاپی موشن گرافیک ها موجود نمی باشد؛ ولی اینفوگرافیک ها را می توان به چاپ رساند و از نسخه ی چاپی آن ها نیز استفاده کرد. 
5- معمولاً هزینه ی طراحی و تولید یک اینفوگرافیک، کمتر از هزینه ی طراحی و تولید موشن گرافیک است. 
6- موشن گرافیک نسبت به اینفوگرافیک، تعامل بیشتری را با مردم برقرار می کند.  

تفاوت های موشن گرافیک و اینفوگرافیک

تعریف موشن اینفوگرافیک


موشن اینفوگرافیک را معمولاً اینفوموشن یا اینفوگرافیک متحرک می نامند.  اینفوموشن روشی است که در بازار کار امروزی، بسیار مورد استفاده قرار گرفته و محبوبیت زیادی نیز کسب کرده است. همان طور که از کلمه ی اینفوموشن پیداست، این رشته ترکیبی از دو رشته ی اینفوگرافیک و موشن گرافیک می باشد. یکی از اهداف تولید و طراحی اینفوموشن ها، بهره برداری از فواید هر دو رشته ی موشن گرافیک و اینفوگرافیک می باشد. یکی از فواید تولید محتوا به روش اینفوگرافی، ساده سازی و جذاب ساختن نحوه ی انتقال یک پیام از طریق یک تصویر است. همچنین از مزایای موشن گرافیک، می توان به داشتن روایتی داستانی و تأثیر گذاری بالا اشاره کرد. موشن اینفوگرافیک یا همان اینفوموشن به طور کلی روشی است که محتواهای بصری را به شیوه ای جذاب به نمایش می گذارد. برخی از بهترین موشن گرافیک های ایران نیز به کمک همین روش موشن اینفوگرافیک، طراحی و ساخته شده اند. 


کاربردهای اینفوگرافی


بررسی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک، نشان می دهد که هر کدام از این دو روش، کاربردهایی دارند. ما در این بخش مقاله، کاربردهای اینفوگرافی یا اینفوگرافیک را مورد بررسی قرار می دهیم. کاربردهای این روش در زیر، ذکر شده اند:
- اینفوگرافی به ارائه دادن میزان زیادی از اطلاعات و محتواها به شیوه ای که فهم آن ها آسان باشد، می پردازد.
- استفاده کردن از این روش تولید محتوا، باعث انتقال سریع یک پیام به مخاطبان و برقراری ارتباط با آن ها می شود. 
- این روش به آنالیز کردن و بررسی داده های مربوط به محتوا، جهت یافتن روابط علت و معلولی می پردازد. 
- ما همواره می توانیم شاهد کاربرد اینفوگرافی در تلویزیون، علائم راهنمایی و رانندگی، روزنامه، کتاب و... باشیم. 
- یکی از کاربردهای مهم اینفوگرافی در طراحی پاورپوینت ها می باشد. این امر به خصوص برای دانشجویان، حائز اهمیت است. 
- شما می توانید از این روش در طراحی انواع بروشورها، منوی رستوران ها، پوسترها و... استفاده نمایید. 
- استفاده کردن از اینفوگرافی در شبکه های اجتماعی، جهت انجام امور تبلیغاتی و بازاریابی نیز توصیه می شود.

تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک

کاربرد موشن گرافی


همان طور که می دانید، یکی از اصلی ترین روش ها جهت ساخت بهترین انیمیشن های استاپ موشن در سر تا سر جهان، روش موشن گرافی یا موشن گرافیک می باشد. این روش در دنیای امروزی کاربردهای بسیار زیادی دارد و شما می توانید با یادگیری اصول و فنون پایه و اصلی آن به یک طراح و گرافیست حرفه ای تبدیل شوید. در زیر به چند مورد از کاربردهای موشن گرافی، اشاره کرده ایم:
1-    استفاده کردن از موشن گرافیک در صنعت سینما و تلویزیون
2-    تولید محتواهای آموزشی از طریق روش موشن گرافی
3-    پرداختن به امور مربوط به تبلیغات و برند سازی به کمک موشن گرافیک
4-    طراحی یک وب سایت
5-    ساخت انواع انیمیشن ها و طرح های هنری دیجیتال
6-    استفاده کردن از موشن گرافیک در شبکه های اجتماعی مختلف و.... 


کاربرد موشن اینفوگرافی


ما در بخش های قبل، کاربردهای دو روش موشن گرافیک و اینفوگرافیک را ذکر کردیم. همان طور که پیش تر گفتیم، موشن اینفوگرافی یا اینفوموشن، ترکیبی از این دو روش می باشد. طبق این نکات می توان نتیجه گرفت که روش موشن اینفوگرافی نیز، مزایا و کاربردهایی دارد. ما در ادامه، چند نمونه از این کاربردها را ذکر کرده ایم:
•    ساخت تیزرهای تبلیغاتی
•    ساخت محتواهایی جهت معرفی محصولات
•    استفاده کردن از موشن اینفوگرافی جهت تولید محتوا در شبکه های اجتماعی
•    رونق بخشیدن به بازاریابی دیجیتالی به کمک این روش
•    افزایش فهم و میزان یادگیری پیامی خاص به کمک این روش
•    افزایش میزان بازدید یا اشتراک گذاری محتواهای تولید شده به کمک این روش
•    جذب مخاطبان بیشتر از طریق ایجاد جلوه های بصری جذاب در طراحی محتوا. 


ابزارهای طراحی اینفوگرافیک


ما در این بخش به معرفی چند مورد از بهترین ابزارها برای ساخت و طراحی اینفوگرافیک می پردازیم. اسامی این ابزارها به شرح زیر می باشند:
•    Adobe Creative Cloud Express
•    Canva Infographic Tool
•    Venngage
•    Snappa
•    Piktochart


ابزارهای مناسب برای طراحی موشن گرافیک


یادگیری نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک، یکی از اصول مهمی است که به عنوان پیش زمینه ی یادگیری موشن گرافیک محسوب می شود. ما در این بخش از مقاله قصد داریم تا تعدادی از بهترین نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک را به شما معرفی کنیم:
1- After Effects
2- Illustrator
3- Premiere Pro    
4- Photoshop
5- Cinema 4D و.... 

برای تهیه ی محتوای تبلیغاتی اینفوگرافی بهتر است یا موشن گرافیک؟


ما در بخش های قبلی این مقاله، تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک را مورد بررسی قرار دادیم. دیدی که این دو روش با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام، دارای مزایا و کاربردهایی می باشند. همچنین شما می توانید با بررسی تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک نیز به این امر پی ببرید که این دو نیز با هم فرق داشته و هر کدام در زمینه های خاصی، می توانند مفید واقع شوند. اینفوگرافی محتواهای تصویری ثابتی را به نمایش می گذارد. این در حالی است که موشن گرافیک به متحرک ساختن محتواها می پردازد. یکی از برتری های موشن گرافیک نسبت به اینفوگرافی نیز همین امر می باشد. این نکته به خصوص در زمینه ی تبلیغات و بازاریابی، دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد؛ چون محتواهای پویا و متحرکی که به روش موشن گرافیک تولید می شوند، می توانند جذابیت بصری بیشتری را ایجاد نمایند. این جذابیت بصری نیز به نوبه ی خود، باعث افزایش میزان بازدهی یک محتوای تبلیغاتی و جذب مخاطبان بیشتر می گردد. 


خلاصه ی مطالب


ما در این مقاله به بررسی تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک پرداختیم. دیدید که هر دوی این روش ها کاربردهای خاص خودشان را دارند. همچنین پی بردید که موشن گرافیک در برخی حوزه ها مانند تبلیغات، نسبت به اینفوگرافی، برتری دارد. شما می توانید با یادگیری نرم افزارهای ساخت موشن گرافی، اینفوگرافیک و اینفوموشن ها، دانش خودتان را در این زمینه گسترش داده و به توانایی تولید محتوا به روش های جذاب، دست یابید. فراموش نکنید که در این مسیر، بهتر است کار کردن با ابزارهای ساخت موشن گرافیک و اینفوگرافیک  مانند پلاگین موشن گرافیک افتر افکت را نیز بیاموزید. امیدواریم از نکات این مقاله استفاده کرده باشید و بتوانید به یک طراح و گرافیست حرفه ای تبدیل شوید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *