انواع سبک رپورتاژ – مقایسه و توضیح سبک های مختلف

انواع سبک رپورتاژ – مقایسه و توضیح سبک های مختلف

انواع سبک رپورتاژ شامل چی مواردی میشود؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع پرداخته و با سبک های مختلف نوشتن رپورتاژ آشنا شویم.

انواع سبک رپورتاژ و شناخت آنها برای انتخاب مورد درست برای نوشتن، از مهمترین اصول رپورتاژ نویسی است که باید با دقت به آن توجه کرد. سبک نوشتن تاثیر بسزایی روی جلب توجه مخاطب داشته و سبب میشود که مخاطب به خواندن ادامه داده و یا خیلی زود از صفحه سایت خارج شود. اما چطور میتوان سبک درستی را برای نوشتن انتخاب کرد؟ چطور اطمینان حاصل کنیم که محتوای ما برای مخاطب به اندازه کافی جذابیت داشته و با لحن درستی نوشته شده است؟ 
رپورتاژها (Advertorials) که به آنها گزارش آگهی هم گفته میشود، انواعی از تبلیغات همسان (Native Ads) هستند که شکل و شمایلی مشابه محتوای سایتی که در آن منتشر میشوند، دارند و در نتیجه در نگاه مخاطب، مزاحم به نظر نمیرسند. کافی است چند دقیقه را در یکی از شبکه های اجتماعی بگذرانیم یا حتی ایمیل خود را چک کنیم تا با انواع و اقسام تبلیغات مواجه شویم. تبلیغات از بسیاری از جهات ما را احاطه کرده اند و همین موضوع سبب شده تا درصد زیادی از افراد نسبت به آنها جبهه تند و تیزی داشته باشند. با توجه به این موضوع، آن دسته از روش های بازاریابی که بیشترین بازدهی را دارند، مواردی هستند که ظاهرشان رنگ و بوی تبلیغاتی ندارد. آنها به خوبی با محیطی که در آن منتشر میشوند همخوانی دارند و همچنین، به جای این که صرفا معرفی محصول یا خدمات باشند، اطلاعاتی مفید، جالب و یا کاربردی را در اختیار مخاطب قرار میدهند. استفاده از استراتژی رپورتاژ آگهی نیز از این دسته از تبلیغات است.
رپورتاژها نیز مانند سایر انواع تبلیغات، محصولات یا خدمات یک برند مشخص را به مخاطب معرفی میکنند اما این کار را با ظرافت و پیچیده در لایه های مختلفی از اطلاعات مفید انجام میدهند که سبب میشود تا خواننده احساس نکند که صرفا مشغول خواندن یک آگهی تبلیغاتی است. همین موضوع باعث شده تا میزان بازدهی و اثرگذاری تبلیغاتی مانند رپورتاژها، چندین برابر سایر شیوه های بازاریابی و مارکتینگ باشد.
حال که با ماهیت رپورتاژها آشنا شدیم، لازم است که انواع سبک رپورتاژ را نیز بررسی کنیم. رپورتاژها انواع مختلفی دارند و میتوان آنها را به لحن و شیوه های نگارشی مختلفی نوشت. در این مطلب قصد داریم با انواع سبک رپورتاژ، اجزای رپورتاژها و همچنین ویژگی های ساختاری آنها آشنا شویم.


1.    انواع سبک های نگارش یک رپورتاژ
2.    اجزای مختلف یک رپورتاژ آگهی
3.    ویژگی های ساختاری یک رپورتاژ آگهی

رپورتاژ نویسی
انواع سبک های نگارش یک رپورتاژ


توجه به انواع رپورتاژ آگهی و انواع سبک رپورتاژ نویسی، از اولین فاکتورهایی است که باید هر نویسنده حین نوشتن، آنها را در نظر داشته باشد. برای انتخاب بین انواع سبک رپورتاژ نویسی لازم است به مواردی مانند پرسونای مخاطب، پرسونای برند و شرکت، نوع کسب و کار و... توجه کنیم. داشتن شناخت کافی از انواع سبک رپورتاژ نویسی، کمک میکند تا بتوانیم بهترین مورد را برای نوشتن یک رپورتاژ خوب و متناسب با نیاز کاربر، انتخاب کنیم. در ادامه به بررسی متداول ترین انواع شیوه های نگارش رپورتاژها میپردازیم.


رپورتاژ با لحن رسمی


یکی از کاربردی ترین انواع سبک رپورتاژ نویسی، رپورتاژهایی هستند که با لحن رسمی نوشته میشوند. در این دسته از تبلیغات، از اصطلاحات رسمی و حرفه ای جهت جلب اطمینان مخاطب استفاده میشود. این شیوه نگارش معمولا مناسب رپورتاژهای رسمی تجاری و حتی رپورتاژهایی است که جنبه دولتی دارند.


رپورتاژ با لحن غیررسمی


یکی دیگر از انواع سبک رپورتاژ نویسی، نوشتار غیر رسمی و محاوره ای است. در این سبک از نوشتن، نویسنده از ظرافت های زبان محاوره ای و اصطلاحات غیررسمی برای افزایش جذابیت متن و برقراری ارتباط نزدیک تر با مخاطب، استفاده میکند. انتخاب بین نوشتن با لحن رسمی یا غیر رسمی در خیلی از مواقع به ترجیحات کاری برند مورد نظر بستگی دارد.


رپورتاژ تحلیلی


این دسته از رپورتاژها به شیوه ای تفصیلی و تحلیل گرایانه و با تمرکز بر بررسی دقیق اطلاعات نوشته میشوند. آنها مخاطبان خاص خود را دارند و اگر به خوبی نوشته شوند، همیشه مورد استقبال قرار میگیرند. این به این دلیل است که اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار مخاطب قرار داده و کاملا صادقانه نوشته میشوند. 


رپورتاژ خبری


رپورتاژهای خبری از دیگر انواع سبک رپورتاژ نویسی هستند که بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. سبک نگارش این رپورتاژها مشابه محتوای خبری است و با تمرکز بر اطلاعات اصلی و مهم نوشته میشوند، دقیقا همانند محتوای مصرفی در یک خبرگزاری.


رپورتاژ انتقادی


رپورتاژهای انتقادی به شیوه ای نوشته میشوند که مشخص باشد هدف نویسنده، بررسی و ارزیابی اطلاعات صرفا با استفاده از دیدگاه شخصی خود بوده است.


آموزشی


این رپورتاژها به طور ویژه به هدف آموزش برخی مطالب خاص به خواننده مورد استفاده قرار میگیرند و هدف آنها انتقال اطلاعات و مفاهیم است.
انتخاب بین انواع سبک رپورتاژ به طور کلی به هدف شما از نوشتن آن و همچنین سلیقه مخاطبان بستگی دارد. برخی مواقع لازم است با نوشتن یک رپورتاژ تحلیلی، مخاطب را کاملا با موضوعی آشنا کنیم در حالی که در شرایط دیگری، صرفا شاید بخواهیم با نوشتن یک محتوای مختصر و مفید، مخاطب را با ادبیاتی خبر-مانند از تخفیف های ویژه مطلع سازیم. پس هر کدام از سبک های نگارشی بسته به مخاطبان و هدف ما از تولید محتوا، کاربرد خاص خود را خواهند داشت.

رپورتاژ آگهی
اجزای مختلف یک رپورتاژ آگهی


یک رپورتاژ آگهی شامل اجزای مختلفی است که اگر به درستی به کار گرفته شوند، به تبلیغ محصول یا خدمات مورد نظر ما کمک میکنند. به طور کلی اجزای رپورتاژ آگهی شامل موارد زیر میشود:
-    عنوان: یک عنوان جذاب و مختصر که توجه مخاطبان را جلب کند، از اصلی ترین فاکتورهای نوشتن یک رپورتاژ اثرگذار است.
-    مقدمه: لازم است توضیح کوتاهی از محصولات یا خدمات مورد نظر را به همراه برخی اطلاعات کلیدی در بخش مقدمه و ابتدای متن، بگنجانیم.
-    مزایا و ویژگی ها: بیان دقیق و توصیفات جزئی از ویژگی های محصول یا خدمات، از دیگر فاکتورهای یک رپورتاژ خوب است. هرچند که نباید فراموش کنیم متن باید صادقانه نوشته شده و تبلیغاتی و شعار-مانند نشود. 
-    تصاویر: استفاده از تصاویر و نمودارها برای افزایش جذابیت بصری مطلب و جلب توجه مخاطب تاثیر زیادی دارد.
-    اطلاعات تماس: ذکر شماره تلفن، آدرس و سایر موارد این چنینی برای فراهم کردن راه های ارتباطی سریع با مخاطب، ضروری است.
-    کال تو اکشن: منظور از کال تو اکشن (CTA) دعوت مخاطب به انجام یک کار مشخص مانند تماس گرفتن با شماره تلفن مد نظر ما یا سر زدن به سایت برند است. باید در مخاطب نوعی حس فوریت برای انجام یک عمل مانند تماس گرفتن یا یک شماره یا خرید، ایجاد کنیم.
-    نقدها یا توصیفات تجربیات: میتوانید از نظرات مثبت سایر مشتریان در مورد محصول یا خدمات مورد نظر، در مطلب خود نقل قول کنید. این کار اعتبار مطلب و همچنین اعتبار برند شما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
-    لینک وب سایت یا صفحه اختصاصی: فراموش نکنید که امکاناتی را در متن فراهم کنید که مخاطب را تشویق کنند که برای کسب اطلاعات بیشتر به سایر مطالب یا صفحات سایت سر بزنند.
این اجزا با هم ترکیب شده و یک آگهی جذاب و موثر ایجاد میکنند. مانند چرخ دنده های یک دستگاه، اگر یکی از آنها لنگ بزند، کل سیستم رپورتاژ را دچار مشکل خواهد کرد. پس باید با دقت حین نوشتن به کیفیت هر یک از این موارد توجه کنید.

اصول نوشتن رپورتاژ
ویژگی های ساختاری یک رپورتاژ آگهی


ویژگی های ساختاری یک رپورتاژ با توجه به انواع سبک رپورتاژها متفاوت خواهد بود. برخی از آنها لازم است جزئی و طولانی باشند در حالی که برخی دیگر را میتوان کوتاه نوشت. ممکن است یک رپورتاژ خواننده را دعوت کند از سایت مورد نظر ما بازدید کند در حالی که یکی دیگر از خواننده بخواهند با یک شماره تماس خاص، ارتباط برقرار کند. نکته این است که به دقت سبک خود را انتخاب کنید تا نتیجه دقیقا مطابق با خواست و سلیقه مخاطب باشد و در نتیجه، بازده زیادی داشته باشد.


جمع بندی


در این مطلب با انواع سبک رپورتاژ آگهی آشنا شدیم. اگر قصد انتشار رپورتاژ آگهی داشته و یا میخواهید رپورتاژنویس شوید، کسب اطلاع در مورد این موارد کمک میکند تا بهتر با ظرافت های به کار گیری این نوع خاص از تبلیغات برای جذب مخاطب آشنا شوید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *